Vår nya gästbloggare Christina Stielli är författare, poddare och dessutom en av Sveriges mest populära föreläsare. Med humor och enorm träffsäkerhet lyfter hon frågor kring den välmående arbetsplatsen – och hur arbetsgivare och medarbetare tillsammans kan skapa den. Ämnen som vi på Convini verkligen brinner för.
Vi är därför väldigt glada över att Christina från och med februari kommer att gästa vår blogg en gång i månaden och dela med sig av sina klokheter. I premiärinlägget reder Christina ut vad arbetsglädje egentligen handlar om. Trevlig läsning!
“Arbetsglädje” är verkligen ett ord som de flesta av oss kastat fram och tillbaka och hit och dit. Många arbetsplatser har med det i sina värderingar och en del företag mäter arbetsglädje. MEN jag har fortfarande inte träffat någon som konkret kan sammanfatta vad den där glädjen egentligen är.
Jag brukar rekommendera att vi tar bort ordet helt och hållet och i stället pratar om glädje på jobbet. Med ett sådant uttryck blir det också lite tydligare att ansvaret för om vi har kul på jobbet, inte bara ligger hos arbetsgivaren utan också, och i rätt hög grad, även på arbetstagaren.
En arbetsgivare kommer aldrig att kunna beordra glädje på jobbet och trivselgruppen kommer aldrig att kunna göra alla glada med hjälp av spännande aktiviteter efter arbetstid. Glädje är en förmåga, någonting vi kan träna. Och när vi har rätt förutsättningar på arbetsplatsen så är det en möjlighet som varenda medarbetare behöver ta ansvar för.
Rätt förutsättningar är naturligtvis att vi har rimliga arbetsuppgifter, att vi har tydliga ramar för vad som förväntas av oss, att vi har lön i relation till våra uppgifter och att vi har en chef som vi kan ha en god dialog med etcetera. Och när vi har allt detta på plats – då är det dags att rikta lampan mot oss själva.
Glädje handlar inte om att gå runt och se allt i ett rosenrött skimmer, det handlar om att ta ansvar för vilken attityd jag ska ha, hur jag ska bemöta andra och på vad jag väljer att lägga mitt fokus.
Kan jag ta ansvar för att ha ett större fokus på det positiva i min vardag blir det lättare att umgås med mig. Jag får bättre relationer, jag blir mer framgångsrik i det jag gör, jag blir mer motiverad, jag löser problem enklare och jag blir en bättre medarbetare i projektgruppen. Bara för att nämna några exempel.
Varför ska vi tjata om arbetsglädje? Eller glädje på jobbet?
– Vi blir mer produktiva, det blir helt enkelt lättare att jobba när vi har en skön stämning på jobbet.
– Vi möter våra kunder, klienter och kollegor med en varmare attityd och bidrar till att skapa en trivsam atmosfär.
– Har vi kundrelationer kommer det snabbt att visa sig. Det finns inga kunder som har lust att köpa produkter eller tjänster av någon som inte är glad och vänlig i sitt bemötande.
– Det är lättare att gå till jobbet!
Att hitta glädjen på jobbet är, precis som med mycket annat, en träning. Tänk så här:
– Skilj på fakta och tankar. Om du misslyckats med en arbetsuppgift så är det ett misslyckande att lära av, inte en definition av din personlighet.
– Öva på det positiva. Skriv ner det som har varit positivt med dagen innan du går hem. Reflektion är viktigt.
– Le oftare. En liten sak som gör så stor skillnad.
– Undvik att gnälla. Ingen vill lyssna på gnäll, det tar enormt mycket energi.
Jag mötte en VD en gång och när jag berättade lite om min föreläsning så sa jag att jag tar upp just problemet som många arbetsplatser har beträffande gnäll. Han sa: ”Vi har inget gnäll här, jag tog bort kaffemaskinen.”
Jag blev helt paff! Det är ju just vid kaffemaskinen som vi ska hämta energi! Mötas för att berätta om det som gått bra, om framgångsrika projekt och kundmöten, om det roliga som hände i helgen. Där, med en god kopp kaffe i handen (hurra för att vi börjar ta tillbaka fikarasterna!) får vi en paus för att möta våra kollegor. Och där, vid kaffemaskinen, bidrar jag med en väldigt viktig del av glädje på jobbet: min attityd.
Christina Stielli
***