Allt fler väljer vegorätter, för att det är gott och för att det är bättre för miljön. Det gillar vi på Convini och vi jobbar för att bredda utbudet av gröna rätter i hyllorna. Förra året introducerade vi Findus rätter Pease Bowls i två olika smaker; Chiligryta med picklad rödlök och Pulled Pease med teriyakisås. Nu byter de namn till Green Cuisine och får förpackningar med en ny, fräsch design. Dessutom utökas serien med fler gröna rätter att välja bland. Vi ställde några frågor till Charlotte Hansson som är Senior Brand Manager på Findus.
Hej Charlotte! Så Pease Bowls blir Green Cuisine. Kan du berätta mer om Findus nya gröna sortiment?
– Ja det stämmer! Vi har valt att samla våra Pease Bowls tillsammans med andra nya och innovativa växtbaserade produkter och färdigrätter under ett gemensamt namn, Green Cuisine, för att på så sätt göra det enklare att hitta våra veganska produkter. I samma veva döper vi om de enskilda rätterna till Bowl chiligryta med picklad rödlök, Bowl pulled vego med teriyakisås samt Bowl vegobullar med ärtpesto. Även förpackningarna görs om och får en ny fräsch design. Anledningen till namn- och designbytet är att vi vill göra det lättare för konsumenterna att äta god, lättlagad mat som är näringsrik och smart för klimatet.
Förutom de nya namnen och nya kostymen presenterar ni en helt ny rätt, vilken är den?
– Lagom till att vi introducerade konceptet Green Cuisine lanserade vi också nyheten Green Cuisine Linguine Bolognese. Den är supergod! Det är en bolognese gjord på ärtproteinfärs, zucchini, paprika och tomat. För den som är lite ny på det här med att äta växtbaserat är denna rätt perfekt att börja med, säger Charlotte.
Vad tror du om utvecklingen för vego och för Green Cuisine?
– Vi ser en växande efterfrågan på växtbaserade alternativ och märker att allt fler konsumenter vill äta mer klimatsmart. Jag tror att Green Cuisine kan komma att spela en stor roll framöver. Green Cuisine gör det enklare att välja god och näringsrik mat och vi arbetar ständigt med att hitta fler smakrika, näringsrika och växtbaserade produkter som vi kan lansera i framtiden, avslutar Charlotte.