Ett gram unikt svampprotein, så kallat mykoprotein, omvandlas genom jäsning till 1 500 ton (!), redo att användas för matproduktion. Själva jäsningsprocessen är densamma som för öl och yoghurt. Resultatet: Quorn! Men hur tog historien om företaget sin början?
Redan på 1960-talet konstaterade britten Lord Joseph Arthur Rank att den växande befolkningen i världen tillsammans med den höga efterfrågan på mat skulle utvecklas till ett stort världsproblem. Han ville göra något åt detta, eftersom han förstod att det kommersiella jordbruket inte skulle vara lösningen på denna utmaning.
– Lord Arthur bestämmer sig därför för att resa runt i världen och söka efter svar. Med hjälp av markprov finner han tillslut efter cirka 3 000 prover, ett nytt slags proteinkälla, nämligen mykoproteinet.
1985 startar produktionen med det nya, mer hållbara proteinet, hemma i Storbritannien och varumärket Quorn föds. Först ut blir en vegetarisk grönsakspaj och fem år senare lanseras Quornbitarna.
Quorn når Sverige 1999. Svenskar är klimatmedvetna och vilken inverkan vår livsstil har på vår omvärld spelar stor roll. Att Sverige är ett föregångsland när det gäller just miljöfrågor är en av anledningarna till att företaget väljer att etablera sig på den svenska marknaden, och idag finns ett brett sortiment av Quornprodukter.
Ett företag i ständig förändring
Eftersom marknaden inom vego växer snabbt råder en stor konkurrens. Quorn är idag ett väletablerat varumärke, inte minst i Sverige. Här är det Findus som distribuerar Quorns sortiment. Malin Fredman, Brand Manager, berättar om hur de jobbar med att ta fram nya produktlanseringar:
– Det är Quorn som står för framtagningen av nya produkter. Vi spelar in rekommendationer och önskemål för produkter som passar den svenska marknaden.
Malin berättar att Quorn just nu satsar på goda alternativ till fisk och att den totala marknaden för vegetariska enportionsrätter ökar. Hon menar att det ser mycket ljust ut för dessa överlag:
– Vi hoppas på fler enportionsrätter under 2021 – så håll utkik!
Några nyheter på gång?
– Ja, Quorn lanserar en tredje vegofisk i Sverige slutet av mars som vi hoppas ska bli poppis bland våra kunder!
Varför ska konsumenten välja Quorn?
– Att inspirera människor att äta gott och hållbart är grunden i Quorns idé. Det är viktigt att det finns vegetariska lunchalternativ, inte minst ute på arbetsplatserna. Att ta ett steg i rätt riktning för att minska sitt klimatavtryck ska vara lätt för konsumenten. Visste du till exempel att Quornfärs har 90 procent lägre klimatavtryck än nötfärs?
Idag äter många vegetariskt och hälften av Sveriges befolkning är flexitarianer. Det är tid att förnya idén kring vad som är bra mat. Vi ser positivt på vegotrenden och siktar självklart mot en grönare framtid! säger Malin Fredman.
***
Vi på Convini är glada över att erbjuda två populära enportionsrätter från Quorn; Tikka Masala och Lasagne. Utöver dessa smarriga favoriter har vi givetvis ett flertal andra lunchalternativ som passar för dig som väljer vego. Är du nyfiken på vår matlösning för företag?