Unionens A-kassa: Vi bytte till Convini och nu fungerar allt!

Unionens A-kassa är den näst största arbetslöshetskassan i Sverige med nästan 750 000 medlemmar. De fattar beslut i ärenden om medlemskap och arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetskassor (LAK) och lagen om arbetslöshetsförsäkring (ALF). Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring vid arbetslöshet och deras arbete påverkar många människors vardag

De har ca 300 anställda varav drygt 250 på stockholmskontoret i Skanstull. Här jobbar Terese Nordensvärd som är Sektionschef för sektionen Verksamhetsstöd och hon har bl a ekonomipersonal och kontorsvärdar i sitt team. Kontorsvärdarna är de som ser till att all service på deras tre kontor i Stockholm, Malmö och Örebro fungerar, vilket inkluderar kaffe, mat och dryck till medarbetarna.

Med Convini fick vi en helhetsleverantör

Unionens A-kassa fick sin första Convinibutik installerad 2022.

”Vi letade efter en måltidsbutik för våra medarbetare och Convini var det självklara valet, berättar Terese. ”Idag har vi två Convinibutiker på kontoret i Stockholm och en i Malmö. Under 2024 utökade vi vårt samarbete med kaffe och vatten från Convini på alla tre kontor. Så nu har vi verkligen den helhetsleverantör vi eftersträvade”, säger Terese nöjt.

Convini hjälpte oss att lösa avtalet med vår förra kaffeleverantör

Hur kom det sig att ni bytte till Convini och hur gick det till?

”Vi hade en annan kaffeleverantör tidigare och vi var inte nöjda, berättar Terese. Vi upplevde långa ledtider, lågt engagemang och beställningsrutiner som inte fungerade. Vi hade ju redan inlett ett samarbete med Convini gällande måltidsbutiken, som vi var väldigt nöjda med. Kombinationen av att vi inte var nöjda med vår dåvarande kaffeleverantör och att vi gärna ville ha en helhetslösning med så mycket som möjligt samlat till en och samma partner, gjorde att vi började diskutera med vår kontaktperson Camilla om att övergå till Convini även på kaffesidan. Men vi var låsta av avtalet med den förra kaffeleverantören ytterligare en tid. Camilla såg då till att vi fick hjälp av Convini för att lösa avtalet i förtid och det hela gick väldigt smidigt. Sedan dess har vi en helhetslösning från Convini som nu förser oss med både måltidsbutiker, kaffemaskiner och vattentorn”, säger Terese.

Convini är lyhörda och lösningsorienterade

Så vad blev skillnaden mellan ”före Convini” och ”efter Convini”?

”Convini är lyhörda och vi får alltid ett fint bemötande”, berömmer Terese. ”Det bästa är att allt bara fungerar! Vi behöver inte göra så mycket, de sköter påfyllnad, beställningar och service utan att vi behöver lägga tid på det. De har kontroll på vårt kaffelager och om vi någon gång vill göra en ”stödbeställning” så fungerar det smidigt. Convini är också lösningsorienterade när vi ibland har något speciellt önskemål eller behov”, fortsätter Terese.

Nöjda medarbetare hyllar kaffet och handlar ofta i butiken

”Våra medarbetare är fantastiskt nöjda med kaffet och kaffemaskinerna. Många handlar i Convinibutiken och uppskattar att ha mat och dryck tillgängligt alla tider på dygnet. Det är ju inte bara lunch som inhandlas, många köper frukost och mellanmål/fika och kalla drycker”, säger Terese.

Skulle du rekommendera Convini till andra företag? Varför?
”Det skulle jag absolut göra. De viktigaste anledningarna är att Convini erbjuder en helhet och att de är lyhörda och lösningsorienterade. Och medarbetarna får tillgång till mat och kaffe som gör arbetsdagen trivsammare utan att det kräver tid och arbete från oss som arbetsgivare. Allt bara fungerar!” avslutar Terese.

Mer läsning

Mat och kaffe från Convini betyder mycket för trivseln vid Øresundsbron

Med lunchrummet som mötesplats

Hållbart från början till slut

JURA espressomaskin till företag